nedeľa 24. septembra 2017

Pozor na triky! - Recenzia na Caraval

Názory na túto originálnu novinku sa vcelku rozchádzajú. Kniha o sesterskej láske, takmer magickej hre s názvom Caraval, prvej láske a trikoch, ktoré vám len ľahko prejdú cez rozum sa stala v knižnom svete celkom riešenou témou a tak som sa rozhodla, že sa k tomu vyjadrím aj ja.

Originálny názov: Caraval
Autor: Stephanie Garber
Žáner: YA, fantasy
Rok vydania: 2017
Počet strán: 393
Vydavateľstvo: EGMONT
Hodnotenie na Goodreads: 3.96/38,972

Oficiálna anotácia:
Ak ste o Caravale počuli čokoľvek, nevyrovná sa to skutočnosti. Je to viac ako hra. Je to mágia! Scarlett ho chcela vždy zažiť a tento rok konečne dostala pozvánku. Lenže vzápätí jej sestru Tellu unesie tajomný režisér celého predstavenia. Niet sa čoho báť, Caraval je predsa iba ilúzia... Ale čo ak nie? Nech už je to akokoľvek, Scarlett ním musí prejsť aj so zlomeným srdcom a nájsť sestru, kým sa spustí nebezpečný dominový efekt následkov a navždy ju stratí. 

Fotku knihy Caraval som asi týždeň pred jej kúpou videla na Instagrame a síce ma zaujala obálka, tam však môj záujem v tomto smere skončil. Pár dní na to, keď som si kupovala moje dlhšie vytúžené dielo Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko, som v kníhkupectve narazila práve na túto knihu. Chvíľu som zvažovala jej kúpu, ale predsa neuprednostním knihu, o ktorej nič neviem pred knihou, po ktorej túžim už niekoľko mesiacov! Caraval mi však nedal pokoj. Myšlienky naň do mňa dobiedzali a dobiedzali, až som skončila pri niekoľkohodinovom čítaní recenzií o ňom. Rozhodla som sa – chcem ho. Našťastie som sa ocitla už deň – dva nato opätovne v kníhkupectve, z ktorého som odišla s úsmevom na tvári a Caravalom v taške. A dobre som spravila.

Aký je teda môj názor?
Na začiatok by som vytkla negatíva. Hlavná postava bola... zvláštna. Bola naivná, zároveň však akosi pri zemi, verná a oddaná, občas však až nesamostatná a nie práve najvynaliezavejšia. Nepovedala by som, že mi liezla na nervy, to určite nie, podľa mňa bola fajn, ale nebola to taká tá postava, ktorá má hĺbku, do ktorej sa vcítite a zaľúbite si ju, to určite nie. Jednoducho tam je. Mne sa zdala taká neutrálna, ani nie otravná, avšak ani nie nejak veľmi sympatická. Avšak rozhodne bola zmätená, s čím by som sa asi ja osobne mala môcť stotožniť, no nezdalo sa mi to ako taká tá reálna zmätenosť, ktorú pociťuje hádam každý z nás, skôr nedomyslenosť správania z autorkinej strany. Hneď na začiatku sa mi nezdalo, že Scarlett neverila kúzlam a pripomínala si, že všetko je len hra a mágia nejestvuje, no chvíľu po príchode na ostrov sa zľakla, keď jej predavač povedal, že mu má požičať na hodinu svoj hlas. Rozumela by som, keby sa toho zľakla neskôr, keď už jej Caraval svoje kúzla ukázal, avšak v tejto chvíli sa mi to zdalo akési kontradiktívne, až paradoxné.

Mojim ďalším bodom bude niečo, čo si prečítate hádam v každej recenzii na túto knihu. Ako som už spomínala, Scarlett je vcelku naivná, čo mne až tak neprekážalo, práve naopak, dodávalo to príbehu akýsi milý nádych, veľa ľuďom to však dosť lezie na nervy. A tiež je neskutočne bojazlivá, zozačiatku to sama označuje ako opatrnosť, je to však až prehnané, čo sa ale dá vzhľadom na jej minulosť pochopiť. Ak však máte radi odvážnych a takmer až bezstarostných hrdinov, Scar určite nebude nič pre vás.

Prostredie je veľmi zaujímavé, až poeticky snové. Všetky tie farby a svetielka, čarovné hodiny a vchody, krásne izby a šaty, jednoducho všetko. Celý Caraval je zasadený vo vymyslenom svete s historickým nádychom, piráti, róby a tak podobne.

Keď som si popri čítaní zapisovala poznámky, ktoré chcem spomenúť v recenzii, vyskytol sa tam aj bod, že som našla dosť čechizmov a celkovo chýb v preklade, nie je ich však až tak veľa, zistila som, že slovo, ktoré sa tam často objavovala a ja som ho pokladala za nespisovné je v skutočnosti práveže to správne. Každopádne sa tam nejaké tie chyby určite nájdu, čo je pre mňa určite negatívum, ruší ma to pri čítaní.

To je odo mňa k mínusom asi všetko, teraz by som prešla k pozitívnym stránkam diela. Čo si všimnete ako prvé je určite krásna obálka. A celkovo sa mi páči technické spracovanie knihy, ako obálka, tak spôsob akým je kniha zviazaná, či papier, ktorý tvorí jej stránky.

Autorkin štýl písania je príjemný, jednoduchý a pútavý, chytí vás od prvej stránky a aj keď budete asi zo začiatku trošku zmätený zo všetkých tých zvláštnych dátumov a názvov ríš a ostrovov, nič to nezmení na tom, že budete chcieť čítať už len kvôli tomu ako je kniha písaná. Nenachádzajú sa tam nejaké neuveriteľne zložité a poetické súvetia, je to však celé písané veľmi milo, až „relaxačne“.

Určite chcem poukázať na niečo, čo mňa osobne nadchlo a v žiadnej inej recenzii, či kritike som o tom nevidela ani najmenšiu zmienku a to je nádherný opis emócií, ktoré Scarlett vidí ako farby. Táto téma mi je veľmi blízka, rada vysvetľujem rôzne pocity formou vôní, farieb, zvukov, či dotykov a práve táto časť mi pomáhala všetko, čo zažívala ešte lepšie pochopiť a precítiť a naozaj sa mi to veľmi, veľmi páčilo.

Tiež sa mi dosť páčil zvrat na konci knihy, rada by som napísala, že je neočakávaný, čo by určite bol, keby som nečítala toľko recenzií a i keď ani v jednej neboli spoilery, neustále narážky na to, aký nečakaný koniec bol ma dostali do bodu, že som to, čo sa stalo čakala. Preto sa k tomu radšej viac vyjadrovať nejdem.

Kniha sa mi celkovo veľmi páčila a už sa neviem dočkať pokračovania!

Odporučila by som ju určite ľuďom, ktorý majú radi fantasy, romantiku, či niečo, čo sa vám zahrá s mysľou.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára