streda 4. januára 2017

Vegan Q&A #3

Ahojte,
som tu s ďalším dielom vegánskych otázok a odpovedí, keďže vás toho evidentne zaujíma naozaj veľa! Ak vás zaujíma niečo, čo tu nie je, nebojte sa opýtať v komentároch alebo na mojom Ask.fm profile. Tak poďme na to!


1. Čo by odporučila ľuďom, ktorí sa tiež chcú stať vegánmi? 
Informujte sa. Možno ste si čo-to prečítali, ale život je o neustálom učení sa, zvlášť ak chcete niečo zlepšovať. Takže čítajte, pýtajte sa, pozerajte, zisťujte si.
Určite skúšajte. Nebojte sa testovať nové jedlá, recepty, novú kozmetiku, či čokoľvek.
A nevzdávajte sa, nenechajte sa ľuďmi vyprovokovať. Trénujte sebaovládanie a upokojovanie sa, zbytočné nervy nikomu nepomôžu. Držím vám palce a keby ste niečo potrebovali, som tu pre vás!
(Na niečo podobné som odpovedala aj TU)

2. Si ten typ vegána, ktorý sa stravuje vhodne a prijíma všetky potrebné živiny, alebo taký, čo jedáva len šaláty, lebo nevie čo iné jesť môže?
Snažím sa stravovať vhodne (i keď občas mám také svoje junk food dni, ale povedzme si pravdu, kto nie?), niekedy budúci mesiac pôjdem aj na krvné testy, tak uvidíme ako sa mi to darí.

3. Aké to bolo prejsť z mäsitej stravy na bezmäsitú? A potom na úplne vegánsku?
Úprimne, prechádzanie z mäsitej stravy na bezmäsitú si poriadne ani nepamätám, bolo to už pred nejakými 3 rokmi. Jediné, čo si pamätám je, že som asi tak po 3 týždňoch dostala šialenú chuť na rezeň, to je všetko. Ale viem, že sa mi zlepšilo trávenie, myslím, že aj pokožka trochu a tiež nálada tak celkovo.
Pri prechode na vegánsku stravu som mala najväčší problém s tým, že dosť mojich obľúbených sladkostí obsahuje živočíšne zložky, ale beriem to ako výrazné plus, aspoň som obmedzila aj tie. Toto bolo pre mňa o čosi náročnejšie ako prechod na vegetariánstvo, pripravovala som sa na to možno aj rok, či viac. Pred úplným prechodom na vegánstvo som už vedela nejaké tie vegánske jedlá, takže toto pre mňa nebolo problémom. Teraz si ani neviem predstaviť prejsť naspäť (viem si predstaviť začať jesť niektoré sladkosti, to áno, ale tak celkovo nie a začať jesť mäso, to už vôbec). Zlepšila sa mi kvalita nechtov, trávenie je už úplne tip-top, mám menšie menštruačné bolesti, pleť sa mi tiež zlepšila, myslím, že aj vlasy, ale tým si nie som istá, mohlo to byť aj ostrihaním, rozhodne som na tom psychicky omnoho lepšie, viem lepšie pracovať so svojimi emóciami, ľahšie sa mi rozmýšľa a cítim sa tak čistejšie a zdravšie.

4. Čo zahŕňa vegánstvo, aké sú v ňom podmienky a čo sa vlastne môže jesť?
Vegánstvo nemá nejaké pravidlá, je to životný štýl, vnímanie sveta a rôzni sa u rozličných ľudí. V základe ide o to, že chcete spôsobovať čo najmenej utrpenia. Spadá sem vyradenie akýchkoľvek živočíšnych produktov zo svojho jedálnička, kupovanie netestovanej kozmetiky, oblečenia, ktoré nie je vyrobené zo zvierat, nenavštevovanie ZOO, či cirkusov a podobne. Niektorí vegáni však napríklad berú mlieko od kravičky, či kozičky, o ktorú sa starajú doma, niektorým sa nepozdáva ani to. Niektorí chodia na protesty, niektorí nie. Niektorí sa nevedia vzdať kožených vecí a tak, si kúpia niečo kožené v second-hande (nepodporujú vraždenie kvôli oblečeniu, využijú niečo, čo by sa inak možno vyhodilo, niečo, čo už niekto kúpil) a podobne. Niektorí sa snažia vyhnúť len zvieraciemu utrpeniu, niektorí zas utrpeniu všetkého druhu (sú ekologický, snažia sa nepodporovať ani detskú prácu, či iné ľudské zdieranie a podobne). Ide však hlavne o to, čo som písala na začiatku tejto odpovede.

5. Aký druh vegánskeho/vegánskej jedla/potraviny ti vôbec nevyhovuje?
Odkedy som prešla na vegánstvo, neexistuje hádam jediná potravina, ktorá by mi vyslovene nechutila. Nemusím také to sójové "mäso" vo veľkých množstvách a tiež nemusím samostatne huby, ale to je tak asi všetko a aj tieto dve potraviny úplne v pohode zvládnem, ak sú dobre upravené.

6. Kde berieš vitamín B a rovnomerné zastúpenie limitných esenciálnych aminokyselín?
S jediným vitamínom typu B, s ktorým viem, že býva na vegánskej strave problém, je vitamín B12, ktorý býva v tofu, sójových mliekach a podobne + mám ho aj vo forme tabletiek na doplnenie stravy.
K téme bielkovín (v ktorých sa spomínané aminokyseliny vyskytujú) som sa vyjadrovala v jednom z predošlých Q&A a špeciálne pre teba som našla aj článok na túto tému.


Snáď sa vám článok páčil, prajem vám krásny deň!

1 komentár:

  1. dobrý deň
    Získanie legitímna úver bol vždy veľký problém pre ľudí, ktorí sa potrebujú peniaze.
    Ľudí, ktorí potrebujú pôžičku sú viac znepokojení úverové a zabezpečenia.
    Mňa si starosti, ak ste ma kontaktovať teraz vám spokojnosť vašich finančných potrieb, pretože ja som legitímne veriteľa akreditované dom veritelia. My pôžičku úroková sadzba je 4% a
    Ak máte záujem o získanie finančnej pomoci, kontaktujte ma. Tu je môj email: lucastrid123@gmail.com
    Ďakujem vám za vaše pochopenie.

    OdpovedaťOdstrániť